بازاریابی نوین از دیدگاه فیلیپ کاتلر : آینده محتمل : دناکو : در این پست آینده صنعت بازاریابی از دیدگاه فیلیپ کاتلر Philip Kotler را بررسی می کنیم. برای اطلاعات کامل تر در مورد بازاریابی و فروش حتما بخش آموزش های دناکو را چک کنید. بزرگترین مسائل بازاریابی و تجاری که مدیران و بازاریابان طی 3-2 سال گذشته با شما مطرح کردهاند، چیست؟
بازاریابی نوین از دیدگاه فیلیپ کاتلر : آینده محتمل
مساله اصلی این است که چگونه درآمد تجاری را با افزایش هزینهها و رقابتهای داخلی و خارجی، افزایش دهیم. مساله دوم چگونگی سنجش بازده سرمایهگذاری روی بازاریابی است. مسائل دیگری هم هستند که شرکتها همواره با آنها روبهرو هستند. چند سال پیش، کتاب من با عنوان 10 علامت مرگ بازاریابی منتشر شد که در آن برخی از ضعفهای عملکرد بازاریابی را توضیح دادهام.
این 10 علامت کدامند؟
- شرکتها به اندازه کافی بر بازار متمرکز نبوده و مشتریمدار نیستند.
- آنها مشتریان خود را به خوبی نمیشناسند.
- شرکتها باید رقبای خود را بهتر تعریف کرده و بر آنها نظارت کنند.
- شرکت، روابط خود را به خوبی با سهامداران مدیریت نکرده است.
- شرکت عملکرد خوبی در پیدا کردن فرصتهای جدید نداشته است.
- طرحهای بازاریابی شرکت و فرآیند برنامهریزی آن ناقص است.
- سیاستهای تولید و خدمات شرکت نیاز به تحکیم دارد.
- ساخت برند شرکت و تلاشهای ارتباطی آن ضعیف هستند.
- شرکت عملکرد مناسبی در سازماندهی بازاریابی نداشته است.
- شرکت نهایت استفاده را از تکنولوژی نکرده است. همه این ضعفها، حتی اکنون نیز در بسیاری از شرکتها وجود دارند و هر یک از این علائم، خود در مسیر رشد یک شرکت دخیل است.
دو علامت نخست از 10 علامت فوق، بسیار مهم هستند و به شرکتها توصیه میکنند که با دقت تمام نیازهای مشتریان خود و طرز تفکر آنها را به هنگام خرید، تعریف کنند.
محیط تجاری
به نظر شما محیط تجاری اکنون چگونه است و چه آیندهای را پیش رو دارد؟ کدام شرکتها موفق خواهند بود و عوامل تعیینکننده موفقیت چیست؟
تجارت اکنون در فضایی فرا رقابتی قرار دارد. در هر صنعتی، تعداد عرضهکنندگان بیش از حد شده و اکنون دیگر عرضه کالا کم نیست بلکه مشتری کم است. نیروهای جدید و اصلی عبارتند از:
شرکتها باید از این موضوع آگاه باشند که رقبای آنها ممکن است از هر جایی با محصولات بهتر، هزینههای کمتر، و فرآیندها و تکنولوژی جدیدتر، وارد بازار شوند.
آنها باید بدانند که نمیتوانند برای حفظ خود در بازار صرفا بر سیستم حمایت از محصولات داخلی یا تعرفه گمرکی اتکا کنند. هر شرکتی باید به طور مداوم به واسطه مطالعه و بهرهگیری بهتر از منابع خود و حتی با خلق عملکردهای جدید و بهتر، کیفیت محصولات خود را بهبود بخشد.
هزینههای بازاریابی در رسانههای دیجیتالی
دو نوع شرکت در معرض خطر هستند که عبارتند از: شرکتهایی که به سمت دیجیتالی شدن پیش نمیروند و شرکتهایی که خیلی سریع به سمت دیجیتالی شدن و رسانههای جمعی پیش میروند. من به شرکتها توصیه میکنم که 10 درصد بودجه تبلیغاتی خود را به رسانههای جمعی مثل توئیتر و گوگل یا سایر رسانههای جمعی اختصاص دهند. اگر رسانههای اجتماعی بتوانند مشتریان زیادی را جذب کنند، شرکتها باید برای رسیدن به این منظور، میزان تبلیغات خود را در رسانههای اجتماعی بیشتر کنند.
نهایتا اینکه، به اعتقاد من، در آینده نیمی از هزینههای بازاریابی در رسانههای دیجیتالی و نیمی در رسانههای مرسوم کنونی صرف خواهد شد. در بهترین نوع عملکردهای ارتباطی بازاریابی (IMC) رسانههای سنتی و مدرن، هر دو با هم به کار گرفته شده و مدیریت میشود.
در آخرین کتاب مسیر بازار برای رشد، شما برخی فراروندهای کلیدی را معرفی کردهاید که فرصتهای جدیدی را برای شرکتها و رشد آنها فراهم میکنند. لطفا کمی بیشتر توضیح دهید که شرکتها چگونه باید به آن برسند؟
من 9 فراروند کلیدی را شناسایی کردهام:
- توضیح مجدد جهانی رفاه و توان اقتصادی
- تمرکز مجدد استراتژیک از جهانی به منطقهای و از منطقهای به سمت محلی
- شهرسازی مداوم و افزایش نیازهای زیرساختاری
- افزایش تعداد فرصتهای ناشی از علم و تکنولوژی
- تسریع اقتصاد جهانی سبز
- تغییر سریع ارزشهای اجتماعی
- افزایش میزان همکاری بین بخش خصوصی و دولتی
- اختیار مشتری و انقلاب اطلاعاتی
- فرارقابت و نوآوری از هم گسیخته
فراروند 8 و 9 را کمی بیشتر توضیح میدهم؛ مشتریان اکنون آگاهی زیادی داشته و قدرت انتخاب بیشتری دارند. مدیران شرکتها در مورد انتخاب محصولات رقبای خود شنیده و هدف خرید مشتریان خود را در نظر میگیرند. آنها میدانند که چگونه پایینترین قیمت را برای برندهای فعلی خود با بررسی قبل از خرید به دست بیاورند. آنها به مدیران فروشگاههای تابع خود میگویند که مشتریان محصولات را با قیمت پایینتر خواهند خرید.
اعلام قیمتها
در بسیاری از مواقع، شرکتها باید در اعلام قیمتهای خود انعطاف داشته باشند. هر شرکتی میتواند از نوآوری از هم گسیخته متضرر شود. امروزه، به سختی کسی فیلم می خرد. من از نمایندگان خود میخواهم که هر نوع منبع از هم گسیختگی را که احتمالا شرکت یا صنعت آنها با آن روبهرو میشود، مد نظر داشته باشند. اگر به این نوع منابع اهمیت ندهند، ممکن است با خطرات زیادی روبهرو شوند. یا شاید اگر آنها بیش از حد به این منابع اهمیت دهند، بتوانند عملکرد بهتری در مقابل خطرات داشته باشند. حتی برخی شرکتها ممکن است تصمیم بگیرند که به منظور ارتقای کسب و کار خود، سایر کسبوکارها را زیر پا بگذارند.
سایر مقالات دناکو را می توانید در بخش آموزش های دناکو مطالعه کنید : برخی از این مقالات در زیر لیست شده اند.
****
بازاریابی نوین از دیدگاه فیلیپ کاتلر : آینده محتمل : دناکو : در این پست آینده صنعت بازاریابی از دیدگاه فیلیپ کاتلر Philip Kotler را بررسی می کنیم.
****
موثرترین روش ها : دناکو : بهترین تکنیک های بازاریابی محتوا مبتنی بر اصول بازاریابی روز دنیا در این پست برایتان آماده است. مقالات دیگر در این زمینه را می توانید در بخش آموزش های بازاریابی و فروش دناکو مطالعه نمایید.
****
راهنمای کامل ممیزی بازاریابی در ایران : دناکو : در این پست به معرفی کامل روش ممیزی بازاریابی و شیوه اجرای آن در ایران می پردازیم . مقالات کامل مربوط به بازاریابی و ممیزی بازاریابی را می توانید در بخش آموزش های دناکو مشاهده کنید.
****
دناکو : در این مقاله به بررسی ممفهوم نزدیک بینی بازاریابی در میان بازارگراری اروزه می پردازیم. سایر مقالات بازاریابی و فروش را می توانید در بخش آموزش دناکو مشاهده نمایید. مفهوم «نزدیکبینی بازاریابی» را «تئودور لویت» در سال 1960 معرفی کرد. شاید به راحتی بتوان گفت نزدیک بینی بازاریابی لویت، کمک بزرگی به ادبیات بازاریابی کرده است.
****
جلوی شکست بازاریابی را از ابتدا بگیرید : دناکو : در این مقاله به بررسی بزرگترین اشتباهات بازاریابی و راه های مقابله با آنها می پردازیم . سایر مقالات بازاریابیو فروش را می توانید در بخش آموزش وب سایت دناکومشاهده نمایید.
****
روش های تبدیل مشتری بالقوه به مشتری حقیقی : با این راهکار های می توانید مشتریان باقوه خود را به مشتریان حقیقی محصولات و خدماتتان تبدیل نمایید. مقالات کامل بازاریابی و فروش را می توانید در بخش آموزش بازاریابی و فروش دناکو مطالعه نمایید.
کامل ترین مقالات فروش و بازاریابی را در دناکو مطالعه نمایید. بخش آموزش های دناکو جدید ترین و بروز ترین مقالات را در زمینه های بازاریابی ، فروش ، مدیریت تکنولوژی ، مدیریت کسب و کار ، مدیریت نوآوری منابع انسانی و تحقیق و توسعه را فراهم کرده است. شما می توانید این مقالات را رایگان مطالعه نمایید یا در دوره های تخصصی دناکو شرکت نمایید.
لیست تمامی مقالات بازاریابی و فروش دناکو را می توانید در بخش زیر پیدا کنید. در لیست زیر تمامی مقالات بازاریابی و فروش دناکو بصورت هفتگی به روز رسانی می شود.
برای دریافت مقالات بیشتر ما را در تلگرام دنبال نمایید.
منبع :